Verkkokurssit

Kaipaatko uusia ideoita opetuksesi tai opetusharjoittelun tueksi? Osallistu 1 op verkkokurssille 18.1.2021 – 31.12.2021 välisenä aikana omaan tahtiisi.

Kurssit on suunnattu kaikkien asteiden opettajille ja opettajaksi opiskeleville. Tarjoamme uutta tutkimuspohjaista tietoa monialaisesta ja eheyttävästä opetuksesta oman opetuksen ja opetussuunnitelman tueksi. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamien verkkokurssien materiaalit on kehitetty yhteistyössä LUMA-keskus Suomen 11 korkeakoulun verkoston ja opettajien kanssa. Kurssit ovat maksuttomia ja niitä on mahdollista suorittaa omaan tahtiin.

 

Näin osallistut kurssille:

  1. Valitse kurssi, jonka haluat suorittaa, klikkaamalla linkkiä:
    LUMA2020 – Monialaista projektioppimista varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen 1 op
    LUMA2020 – Monialaista projektioppimista peruskoulussa 1 op
    LUMA2020 – Monialaista projektioppimista toisella asteella 1 op
  2.  Valitse kohta Kirjaudu.
  3. Kirjaudu jo olemassa olevalla tunnuksellasi, HAKA-tunnuksella tai luo uusi käyttäjätunnus.
  4. Valitse kohta Itserekisteröityminen – Lisää minut kurssialustalle.
  5. Lämpimästi tervetuloa kurssille! Kurssin etusivulta löydät johdannon kurssiin ja suoritusohjeet.

Kurssit avautuvat omatoimisesti suoritettaviksi 18.1.2021 ja ovat auki koko vuoden 2021.

LUMA2020 – Monialaista projektioppimista varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen

Kohderyhmä: varhaiskasvatuksen opiskelijat ja henkilöstö sekä opettajaksi opiskelevat ja jo valmistuneet luokanopettajat alkuopetuksessa

Kurssi on itsenäisesti suoritettava. Sen laajuus on 1 op, mikä tarkoittaa 27 tuntia opiskelua.  Kurssi koostuu kahdeksasta eri moduulista.

Tavoitteet:

  1. Kurssi rohkaisee osallistujaa käsittelemään omassa opetuksessa luonnontieteiden, matematiikan ja tekniikan teemoja esittelemällä päiväkodeissa ja alkuopetuksessa tehtyjä projekteja. 
  2. Kurssilla tutustutaan myös projektioppimisen perusperiaatteisiin ja annetaan malli, jonka perusteella voi suunnitella omaa projektikokonaisuutta toteutettavaksi päiväkodissa tai alkuopetuksessa. 

Teemat:

  • Kestävä kehitys – kompostointi, kierrätys ja ruokatuotanto
  • Matematiikka ympärillämme – taide, arkkitehtuuri ja luonnonmatematiikka
  • Teknologia ympärillämme – liikkuva lelu, ohjelmointi, robotiikka ja historia
  • Minun LUMAni – Aihe, joka liittyy luonnontieteisiin (kemia, fysiikka, biologia, maantieto)

LUMA2020 – Monialaista projektioppimista peruskoulussa

Kohderyhmä: luokanopettajat ja luokanopettajaksi opiskelevat alakoulun luokilla 3.-6. sekä yläkoulun aineenopettajat ja aineenopettajaksi opiskelevat

Kurssi on itsenäisesti suoritettava. Sen laajuus on 1 op, mikä tarkoittaa 27 tuntia opiskelua.  Kurssi koostuu viidestä eri moduulista.

Tavoitteet:

  1.  Kurssi esittelee, miten luonnontieteiden, matematiikan ja tekniikan teemoja voidaan toteuttaa osana opetussuunnitelmanmukaista monialaista opetusta.
  2. Kurssilla tutustutaan, miten tutkivaa projektioppimista voidaan käyttää osana omaa opetusta ja tarjotaan ideoita omaan opetukseen vietäväksi.

Teemat:

  • Kestävä kehitys – yhteistyö, monialaisuus ja pedagoginen dokumentointi
  • Matematiikka ympärillämme – monialaiset oppimisympäristöt
  • Teknologia ympärillämme – nuorten henkilökohtaisten vahvuuksien tukeminen ja kiinnostuksen hyödyntäminen teknologiakasvatuksessa
  • Minun LUMAni – Ongelmalähtöisyys, lasten havainnot ja kysymykset tutkimuksellisuuden lähtökohtana

LUMA2020 – Monialaista projektioppimista toisella asteella

Kohderyhmä: ammatillisen koulutuksen henkilöstö ja opettajaksi opiskelevat sekä lukion aineenopettajat ja aineenopettajaksi opiskelevat

Kurssi on itsenäisesti suoritettava. Sen laajuus on 1 op, mikä tarkoittaa 27 tuntia opiskelua.  Kurssi koostuu viidestä eri moduulista.

Tavoitteet:

  1.  Kurssi esittelee, miten luonnontieteiden, matematiikan ja tekniikan teemoja voidaan toteuttaa osana opetussuunnitelmanmukaista monialaista opetusta.
  2. Kurssilla tutustutaan, miten tutkivaa projektioppimista voidaan käyttää osana omaa opetusta ja tarjotaan ideoita omaan opetukseen vietäväksi.

Teemat:

  • Kestävä kehitys – kestävyyskasvatus projektioppimisessa
  • Matematiikka ympärillämme – kognitiivinen tuki monialaisessa oppimisessa
  • Teknologia ympärillämme – eheyttävä STEAM-opetus toisella asteella ja koodaaminen
  • Minun LUMAni – yhteistyö eri ikäisten oppijoiden kanssa 
  • Korkeakouluyhteistyön mahdollisuudet ja muodot